Význam emisí při provozu na staveništích neustále roste a věnuje se jim stále více pozornosti. Tak je tomu i v případě práce s pěchy. Nicméně v případě pěchů není možné mluvit o emisích všeobecně.
Každý typ pěchu má jiný typ emisí, ke kterým může docházet v různých množstvích. Některé jsou zdraví škodlivé, jiné mají negativní dopad na životní prostředí.
Druhy emisí a jejich dopad na zdraví člověka a životní prostředí
Škodlivé pro životní prostředí

- Oxid uhličitý (CO2)
Oxid uhličitý (CO2) je skleníkový plyn. I když tvoří pouze velmi malou část emisí pěchů, má negativní dopad na životní prostředí a podnebí. Nemá přímý dopad na zdraví člověka.
- Uhlovodík (HC)
Uhlovodík (HC) je uvolňován všemi palivovými pěchy pouze v malém množství. Nemá žádný dopad na zdraví člověka, ale podílí se na ničení ozónové vrstvy.
- Oxidy dusíku (NOx)
Oxidy dusíku (NOx) tvoří karcinogenní dusitany a podílejí se na vzniku kyselého deště. Podobně jako i u emisí HC jsou v emisích pěchů zastoupeny pouze v relativně malých množstvích.
Zdraví škodlivé

- Oxid uhelnatý (CO)
Oxid uhelnatý (CO) je jednou z nejvíce škodlivých složek emisí, protože rychle způsobuje nedostatek kyslíku v mozku.
- Částice sazí
Částice sazí jsou mikroskopické částečky, které představují většinu emisí naftových pěchů. Mohou pronikat do dýchacích cest a působit rakovinotvorně.
- Oxidy dusíku (NOx)
Oxidy dusíku (Nox) tvoří karcinogenní dusitany a podílejí se na vzniku kyselého deště. Podobně jako i u emisí HC jsou u pěchů zastoupeny pouze v relativně malých množstvích.
Emise pěchů podrobně

Akumulátorový pěch
Emise 0 %
Akumulátorový pěch je 100% bez emisí, protože je poháněn čistě elektřinou. Je zdraví neškodný pro operátora, ani nezpůsobuje poškození životního prostředí a umožňuje práci bez výfukových plynů ve výkopech nebo uvnitř budov.
2taktní pěch
Benzínové 2taktní pěchy mají celkově nejnižší emise. Uvolňují asi o 30 % méně škodlivých emisí CO než 4taktní pěchy.
Mají o něco vyšší hodnoty HC + NOx než 4taktní motory, ale na velmi nízké úrovni.
Vestavěný katalyzátor také částečně přeměňuje emisex CO, HC a NO na neškodné substance.
Emise CO škodlivé pro životní prostředí2 závisí na spotřebě paliva daného modelu pěchu. Jsou ale na velmi nízké úrovni.


4taktní pěch
CO je hlavní složkou emisí z 4taktních pěchů. Celkově mají asi o 30 % vyšší emise CO než 2taktní motory.
Hladiny HC a NOx jsou podstatně nižší než u 2taktních pěchů (přibližně o 50 % nižší).
Pro životní prostředí škodlivé emise CO2 závisí na spotřebě paliva daného modelu pěchu. Jsou ale na velmi nízké úrovni.
Pěch s naftovým motorem
Částice sazí mají na emisích naftových motorů největší podíl.
Pěchy s naftovým motorem není nutné považovat za kritické z hlediska jejich emisí uhlíku, ale kvůli emisím částic sazí, které mohou způsobovat rakovinu.
K emisím CO, CO22 a HC dochází pouze na velmi nízkých úrovních.

Informovanost o emisích pěchů - ochrana zdraví a životního prostředí:
Nejlepším řešením pokud jde o emise je akumulátorový pěch, protože ten neuvolňuje vůbec žádné výfukové plyny a je provozován čistě na elektřinu.
Všechny ostatní typy pěchů emise mají. Dobrou volbou mezi pěchy spotřebovávajícími palivo je 2taktní pěch. Má celkově nejnižší emise CO i ostatní emise, díky čemu představuje nejlepší alternativu pro operátora, pokud jde o ochranu zdraví.
Více informací k našim pěchům můžete nalézt zde: